10 tips die je helpen om gemotiveerd te blijven met sporten

Ik krijg vaak te horen; Waar haal je de wilskracht en motivatie vandaan om altijd zo consequent te gaan sporten?

Ondanks dat personal training mijn beroep is en ik zelf al meer dan 10 jaar sport, ben ik niet altijd gemotiveerd en heb ik niet altijd de wilskracht om te sporten.

Wilskracht is niet onuitputtelijk dus zorg ik dat ik gemotiveerd blijf.
Daarom hierbij mijn 10 motivatietips die jou ook kunnen helpen;

1) Maak van sport een gewoonte. Vaak wordt als reden gegeven dat de tijd ontbreekt om te sporten. Tijd heb je niet, die moet je maken. Maak net zoals tandenpoetsen of het eten van je lunch van sporten een routine. Het zal dan een gewoonte worden en voordat je het weet ga je sporten zonder er over na te denken. En het hoeft niet altijd een super lange intensieve workout te zijn. Soms heb je niet meer nodig dan 30 min. 
Iets is beter dan helemaal niets. 🙂

2) Start rustig. Als je een beginnende sporter bent start dan langzaam. Haal niet meteen alles uit de kast en ga niet meteen 6 dagen in de week sporten, maar begin met max 3 keer per week. Zo wordt het niet te overweldigend en kun je er rustig aan wennen. Neem telkens kleine stapjes, zolang je maar vooruit blijft gaan, dat is het belangrijkste.

3) Doe een sport die je leuk vindt. In mijn coaching zal ik krachttraining altijd inzetten als tool om je doelen te bereiken Als je het echt niet leuk vindt zul je het nooit lang vol houden. Daarom zal ik altijd per persoon kijken wat ze nodig hebben en wat in hun leven past.

4) Vergelijk jezelf niet met een ander. We zijn allemaal verschillend, onze lichaam zijn verschillend en de een heeft meer ervaring als de ander. Dus raak niet ontmoedigd als je iets niet kan en de ander wel. Je weet ook niet welke weg zij hebben moeten moeten bewandelen om daar te komen.

5) De enige persoon waar je je mee moet vergelijken is jezelf. Nogmaals, we zijn allemaal zo verschillend. Zorg dat je elke training beter wordt dan de vorige. Daag jezelf steeds uit. Kleine stapjes naar een betere versie van jezelf. :)

6) Soms accepteren dat het even niet gaat. Er zijn wel eens momenten dat alles tegelijk in je leven gebeurt waardoor prioriteiten verschuiven. Of dat er een periode is dat het ondanks deze 10 tips niet lukt om gemotiveerd te raken. Ga dan niet kost wat kost sporten maar accepteer dat het nu even niet gaat. Je zult zien dat als alles weer in rustig vaarwater is, je het sporten weer met volle moed kan oppakken.


6) Accepteren dat het soms even niet gaat. Er zijn wel eens momenten dat alles tegelijk in je leven gebeurt waardoor prioriteiten verschuiven. Of dat er een periode is dat het ondanks deze 10 tips niet lukt om gemotiveerd te raken. Ga dan niet kost wat kost sporten maar accepteer dat het nu even niet gaat. Je zult zien dat als alles weer in rustig vaarwater is, je het sporten weer met volle moed kan oppakken.

7) Elke training “No Pain No Gain”? Absoluut niet waar. Motiveer je zelf, push jezelf maar ken je grenzen. Als je over de grenzen gaat zijn de kans op blessures groot en ben je verder van huis. Spierpijn na een training is niet erg maar als je na 2 dagen niet hersteld bent dan ben je te ver gegaan. Voel tijdens de oefeningen ook het verschil tussen een beetje spierpijn en echte pijn. Stop met de oefening of pas de oefening aan. Je sport voor een goede gezondheid en niet om het slechter te maken.

8) Verander je routine. Het is niet nodig om iedere 5 of 6 weken je training te veranderen. Maar als je merkt dat je verveelt raakt of vast komt te zitten dan is het goed om je training te veranderen. Dit zal je motivatie ook ten goede komen.

9) Food! Voor mij een hele goede motivator. 🙂 Ik hou van lekker eten en veel eten en als ik getraind heb kan ik net iets meer eten dan als ik op de bank blijft zitten. Hou wel altijd rekening met je doelen. Caloriebalans blijft leidend.

10) Train met een personal trainer. Als je budget het toelaat train met een personal trainer die je motiveert en pusht tijdens de trainingen. Als dat niet mogelijk is vraag dan in je sportschool of een personal trainer om een trainingsschema voor je op te stellen waarmee jezelf aan de slag kan. Zo ben je niet zo maar wat aan het doen maar echt doelgericht aan het trainen.

Wat houdt jou gemotiveerd? Laat het in de comments weten.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *