14 redenen waarom je niet meer afvalt

Je zult in het begin zonder al te veel moeite afvallen. Maar op een gegeven moment gaat het steeds langzamer en uiteindelijk stopt het helemaal. 

Hier zijn 14 redenen waarom je niet verder afvalt en tips hoe je dit kan voorkomen.

 

1. Je kijkt teveel naar het getal op de weegschaal 

Als je denkt dat je niet afvalt omdat het er niks gebeurt op de weegschaal, wees niet getreurd. Het kan evengoed zijn dat je nog afvalt. Lichaamsgewicht is nooit constant. Het ligt er aan wat je hebt gegeten, hormoonhuishouding en hoeveel vocht je vast houdt wat de weegschaal zegt. 

Het kan ook zijn dat je meer spiermassa hebt gekregen en tegelijker tijd vet hebt verbrandt. Dit gebeurt vooral als je pas bent gestart met krachttraining. 

En dat is super, want je wilt juist vet vet verliezen, niet alleen gewicht. 

Focus je dus niet alleen op de weegschaal om je progressie te volgen. 

Naast gewicht is het goed om elke 2 weken je lichaamsomtrekken te meten en elke maand progressie foto’s te maken. Daarnaast is het ook belangrijk hoe je kleding zit en wat jij in de spiegel ziet. 

2. Je houdt niet bij wat je eet

Er van bewust zijn wat je eet is heel belangrijk als je wilt afvallen. Veel mensen hebben er geen idee van hoeveel ze eigenlijk eten. 

Het tracken van je voeding helpt je gewicht te verliezen. Mensen die consistent dagboeken bijhouden, calorieën tellen of foto’s maken van hun maaltijden, vallen meer af dan mensen die niks bijhouden.

3. Je eet niet voldoende eiwitten

Eiwitten is een van de belangrijkste voedingsstoffen voor gewichtsverlies. Het eten van ongeveer 25-30% van je calorieen aan eiwitten zorgt voor het verhogen van je stofwisseling. Het zorgt ook voor verzadiging zodat je minder eet gedurende de dag. 

Zorg er voor dat je ontbijt eiwitrijk is. Studies laten zien dat het eten van een eiwitrijk ontbijt zorgt voor minder honger en minder cravings gedurende de dag. 

Verder zorgt het er ook voor dat je tijdens het afvallen niet teveel spiermassa verliest.

4. Je eet teveel calorieën

Veel mensen eten simpelweg teveel calorieen. Mensen onderschatten onbewust hun calorie inname.  Als je niet meer afvalt, is het een optie om je voeding te wegen en calorieen te tellen voor een tijdje.

Het tracken kan ook handig zijn als een bepaald nutriënten doel hebt. Bijvoorbeeld om te zien of je voldoende eiwitten binnen krijgt. 

Dit kan moeilijk zijn als je niet goed trackt. Het is niet nodig om calorieen te tellen en alles af te wegen voor de rest van je leven. Hoewel het voor een tijdje een goede richtlijn is om te zien hoeveel je eet.

5. Je eet niet voldoende volwaardige producten  

Kwaliteit van voeding is net zo belangrijk als kwantiteit. 

Het eten van gezonde volwaardige producten verbetert je gezondheid maar het helpt ook je honger- en verzadiging beter te reguleren. Deze producten zijn meer verzadigend dan bewerkte voeding. Veel van producten die als “gezond” zijn gelabeld, zijn vaak niet echt gezond. Volwaardige producten zijn producten die maar 1 ingrediënt bevat, houdt je daar dus zoveel mogelijk aan. 

6. Je doet geen krachttraining

Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen om af te vallen is om een vorm van krachttraining te doen zoals trainen met gewichten, of andere sporten waarbij je spierkracht voor nodig hebt. 

Dit helpt je om spiermassa te behouden tijdens het afvallen. Krachttraining voorkomt ook dat je stofwisseling vertraagd en dat je lichaam getoned blijft. 

7. Er zijn veel momenten dat je je overeet (ook met gezonde voeding)

Binge eating oftewel overeten gebeurt vaak tijdens diëten. Het is in een korte periode grote hoeveelheden voeding eten, vaak meer dan je lichaam nodig heeft. Sommige overeten junk food, terwijl andere zich overeten aan gezonde voeding zoals noten, notenpasta’s, kaas, pure chocolade etc. 

Ook al is het gezond, calorieen tellen nog steeds. 1 keer overeten ligt er aan hoeveel het is, kan 1 week diëten, te niet doen. 

Als je dit regelmatig doet dan kan het dus zijn dat je niet afvalt.

8. Je drinkt niet genoeg water

Veel water drinken kan voor gewichtsverlies zorgen. Onderzoek liet zien dat mensen die water dronken voor de maaltijd, voor 44% meer gewichtsverlies zorgde, dan diegene die dit niet deden. 1 of 2 glazen water drinken voor de maaltijd zorgt er voor dat je sneller verzadigd bent en daardoor minder eet. 

9. Je slaapt niet genoeg

Een goede nachtrust is een van de belangrijke factoren voor een goede lichamelijke en mentale gezondheid, en heeft ook invloed op je gewichtsverlies. 

10. Je eet te vaak

Het is een fabel dat je vaak kleine maaltijden op een dag moet eten om je stofwisseling te verhogen en daardoor meer gaat verbranden. Op deze manier ben je ook de hele dag met eten bezig en dat is niet wat je wilt. 

11. Je drinkt teveel alcohol

Als er van houdt op z’n tijd een glaasje te drinken, kun je het beste drankjes nemen die weinig calorieën bevatten. Gin-Tonic, wodka met light frisdranken bevatten de minste calorieen. Bier, wijn en cocktails bevatten veel calorieen.  

Alcohol bevat zelf 7 calorieen per gram, wat best veel is. Drink dus met mate. 

12. Je eet niet mindfully

Mindfull eten is een van de belangrijkste tools om af te vallen. Het betekent dat je bewust bezig bent met je voeding en dat je luistert naar je lichaam. Je eet langzaam en zonder afleiding, je bent bewust van elke hap die je neemt terwijl je luistert naar de signalen van je lichaam wanneer je voldaan bent.

Enkele tips om meer mindfull te eten:

  1. Eet met zo weinig afleiding. Zit aan een tafel met alleen je bord, zonder je telefoon.
  2. Eet langzaam. Ben bewust van de kleuren, geuren en smaken.
  3. Wanneer je voldaan bent, drink een glas water en stop met eten. 

13. Je verwachtingen zijn niet realistisch

Afvallen is een langzaam proces. Veel mensen verliezen hun geduld voordat ze hun doel hebben bereikt. 

Het is zeker mogelijk om in het begin snel gewicht te verliezen, maar dit houdt niet op lange duur aan bij veel mensen. De meeste mensen hebben onrealistische verwachtingen betreffende een gezond dieet en beweging. De waarheid is dat niet iedereen er uit kan zien als een fitness model. De meeste foto’s wat je voorbij ziet komen zijn ook nog gefotoshopt. Kijk liever naar je eigen proces dan naar een ander. 

14. Je bent te gefocust op gewichtsverlies

Diëten werken niet op lange termijn. Zorg dat je doel is om een gelukkiger, gezonder en een fitter persoon te worden. Focus om je lichaam te voeden en je zult zien dat gewichtsverlies van zelf volgt. 

Gewichtsverlies is niet gemakkelijk en verschillende factoren kunnen er voor zorgen dat je niet meer afvalt.
Als basis, gewichtsverlies gebeurt wanneer calorie inname minder is dan wat je verbrandt. 

Probeer strategieën zoals, mindfull eten, het bijhouden van een voedingsdagboek, het eten van meer eiwitten en het doen van krachttraining. 

Uiteindelijk, is blijven afvallen een kwestie van volhouden en het consistent zijn in wat je doet.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *