5 tips om meer groente binnen te krijgen

Groente horen in een gezond voedingspatroon. Ze bevatten vezels waardoor je lang verzadigd blijft. En je kan er lekker veel van eten omdat ze weinig calorieën bevatten.
Vind je het lastig om aan je aanbevolen 250 gr te komen? Met eenvoudige aanpassingen haal je gemakkelijk je dagelijkse behoefte of zelfs meer!

Hierbij enkele tips en tricks!

Snoep je groente

Neem een groente als snack. Het is makkelijk, snel en je kan er lekker veel van snoepen omdat het zo weinig calorieen bevat.
Denk aan snoeptomaatjes, snackkomkommers of lekkere zure augurken.

Pasta of rijst van groente

Vervang de rijst of pasta door groente. Zo kun je spaghetti goed vervangen door courgette of wortel. Zie dit recept. Je maakt met een spirelli heel eenvoudig slierten van je groente.

In plaats van lasagne bladeren gebruik je courgette of aubergine.

Rijst kun je goed vervangen bloemkool. Was de bloemkool en doe de bloemkoolroosjes in een blender of keukenmachine. Blend totdat de bloemkool uitziet als rijst. Zie hier.

Of maak je pizzabodem van bloemkool. 🙂 Zie dit recept of zie hier.  

Bakken met groente

Groente en bakken gaan heel goed samen. Zowel in hartige gebakjes en in zoete. Je kunt veel groente gebruiken in een quiche. Zie dit recept.

En ik maak zelfs pannenkoeken met courgette! Zie dit recept.

Liever zoet? Dat kan ook! Denk aan carrotcake of een courgettecake.

Soep van groente

Mijn favoriet! Verse groentesoep!

Ik maak 2 keer per week een grote pan soep. Heerlijk om tussendoor te eten of eventueel als maaltijd.

De basis is altijd hetzelfde maar verder varieer ik met groente die ik lekker vind en waar ik op dat moment zin in heb. De basis: Fruit een uitje in een soeppan in wat olijfolie en eventueel wat knoflook. Voeg daarna de groente erbij die je lekker vindt en roer even door. Voeg daarna 1 liter bouillon ( 2 bouillonblokjes opgelost in kokend water) toe. Ongeveer 10 min laten koken en daarna pureren met een staafmixer. En klaar is je soep!

Groente op je boterham

Groente op je boterham is niet het eerste waar je aan denkt. Beleg je boterham niet alleen met vleeswaren, maar voeg hier groente aan toe.
Rauwkost is de meest voor de hand liggend, maar neem ook eens gegrilde paprika, courgette of aubergine. Beleg je boterham rijkelijk en je zult veel langer verzadigd zijn.

Drink je groente

Hou je van smoothies? Dan kun hier ook goed groente in verwerken. Vooral komkommer, spinazie, sla en courgette zijn groente die je nauwelijks proeft. Andijvie en boerenkool kun je ook goed gebruiken maar deze zijn sterker qua smaak.

 

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *