Hoe kun je er voor zorgen dat trainen een habit wordt?

Hoe kun je er voor zorgen dat trainen een habit wordt?

Als moeder van 2 kids, het runnen van mijn bedrijf en een groot gedeelte in het bedrijf van mijn man werk, kun je wel zeggen dat ik te weinig uren op een dag heb. Voordat je het weet is er weer een dag, een week en dan een maand voorbij. 

Ook al hou ik van trainen en heb ik het nodig voor een gezond en krachtig lichaam, is het soms lastig om de tijd er voor te vinden. 

Op een gegeven moment liep ik tegen een muur op omdat ik altijd aan de hand van een schema wilde trainen. Dit 3-4 keer in de week en 45-60 minuten lang. 

Het trainen zorgde dan voor stress in plaats dat het mij de voordelen gaf van ontspanning en meer energie. 

Dat kan natuurlijk niet. Dat moest anders. Ik moest mezelf meer ruimte gunnen en flexibeler zijn in mijn trainingen. Ik heb mijn vast schema, maar ik geef mezelf nu de vrijheid om er van af te wijken als dat nodig is. Dit doe ik vooral op dagen als het super druk is of ik even minder energie heb. Dan pas ik mijn training aan en doe een korte workout van 20-30 min. Of ik sla de training helemaal over en werk en mijn flexibiliteit en mobiliteit of ik zorg dat ik gedurende de dag meer dan normaal in beweging ben.

Habit based training
Deze strategie is habit based training en pas ik toe bij mijn klanten. Net als voeding, is het focussen op gezonde gewoontes in plaats van een streng voedingsplan. Habit based training helpt je op lange termijn consistent te zijn in je fitness proces. 

Je kunt je bijvoorbeeld toeleggen om elke dag een push up te doen en iedere dag er eentje meer proberen te maken. Een ander voorbeeld is om staand te werken in plaats van zittend op een stoel. Het doel is om naar manieren te zoeken waarbij je veel in beweging bent gedurende de dag en toch je werk krijgt gedaan. 

Integreer fitness ook in je dagelijks leven. Pak wat vaker de fiets in plaats van de auto. Laad je boodschappen vanuit de winkelwagen niet uit bij de auto maar loop met de boodschappentas- of tassen van de winkel naar de auto.
De dingen die je moet doen worden gedaan en je bent ook nog eens in beweging. Win-win situatie, zeg ik zo. 

Het doel is om meer gedurende de dag te bewegen en uiteindelijk gedurende de week in plaats van alleen die paar uurtjes in de sportschool. Natuurlijk super als je je geplande trainingen volgt, maar wees niet schuldig als het een keer niet gaat. Habit bases training zorgt er voor dat je meer flexibel kunt zijn.

Je hebt niet altijd een gym met apparatuur nodig. Thuis is een plek waar je heel goed kan trainen. Als je geen dumbells of ander materiaal hebt dan is bv een rugzak gevuld met zware spullen een mooi gewicht. Een bank, tafel of een trap kun je ook gebruiken om oefeningen te doen.

Net als je een gezond voedingspatroon wilt met een variatie aan voedingsstoffen, wil je ook een variatie in je training. Hoe meer je gedurende dag op verschillende manieren beweegt hoe sterker en krachtiger je lichaam wordt. Welke ook weer invloed heeft op je mindset en de rest van je leven.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *