The 5 second rule

Je kunt wel alle tools in huis hebben om te veranderen of om de beste versie van jezelf te worden, maar als je het niet weet toe te passen dan zal er geen verandering plaats vinden.

Knowing what to do, will never be good enough – Mel Robbins

We kennen allemaal de quote ‘Just do it’. Je ziet het zo vaak voorbij komen in de fitnesswereld, maar zo gemakkelijk is het niet. Voordat we actie kunnen ondernemen, moeten we onze gevoelens of gedachten overwinnen.

Je brein houdt je als het ware tegen om te veranderen, het wilt niet dat je verandert. Het reptielenbrein, het oudste gedeelte van de hersenen is daar verantwoordelijk voor. Het heeft als functie om jou van gevaar te behoeden, het beschermt jou zodat je kan overleven. Dit gebeurt in extreme situaties, bijvoorbeeld dat je toch nog even wacht met oversteken als je die ene auto wel heel hard ziet aankomen.

Maar het weerhoudt je ook in minder extreme situaties, in alle daagse situaties zoals veranderingen of als je iets moet doen waar je geen zin in hebt bijvoorbeeld: Je ploft op de bank na een lange hectische werkdag, terwijl je eigenlijk moet gaan sporten.

Je interne wereld dialoog is er dan druk mee bezig om beide keuzes af te wegen. Zoals: Ik moet echt gaan sporten, maar ik ben te moe. 

De 5 second rule van Mel Robbins is een tool die je kan toepassen om toch in actie te komen. Deze tool gebruik je als je iets moet doen waar je geen zin in hebt.

Maak jij ook to-do lijstjes, maar er komt maar weinig af?

Wacht niet tot je gemotiveerd bent want dan kun je soms nog lang wachten. Geef je interne wereld dialoog niet de kans, door direct in actie te komen.

Hoe pas je de 5 second rule toe?

Als je een impuls voelt om iets te doen, moet jij je fysiek binnen 5 seconden in beweging komen,
anders zal je reptielenbrein dat impuls om zeep helpen.
Je telt achteruit terug 5,4,3,2,1 en kom dan direct in actie. 

Deze regel pusht jou op momenten dat je het nodig hebt. Wanneer jij ergens in geen zin hebt maar weet dat het toch moet gebeuren. 

In plaats van het veranderen van je levensstijl zien als een grote taak, iets wat je dan niet kan overzien, moet je beginnen te denken in kleine veranderingen die je elke dag maakt. Deze kleine veranderingen laten grote veranderingen zien op lange termijn.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *