Trainingsdip? Hoe kun je het sporten weer oppakken?

Je gaat naar de gym en het trainen gaat lekker. Je zit in een goede flow. Je maakt progressie en je mist geen enkele training. Maar dan gebeurt er iets, waardoor je je trainingen begint over te slaan.

Dit kunnen allerlei redenen zijn:

  • Je bent op vakantie geweest
  • Je bent ziek geweest.
  • Je had een deadline op je werk
  • De noodzaak om te gaan sporten is weg gevallen, zoals in je bikini passen.
  • Geen oppas voor de kinderen ivm vakantie
  • Blessure
  • Verhuizing
  • Drukker als normaal

De tijd vliegt voorbij en voordat je het weet zijn er al, een week, een maand, of een aantal jaren voorbij, zonder dat je bent geweest.

Dit overkomt de meeste mensen en mij ook. Het is heel normaal dat consistentie in het trainen wisselend is gedurende je leven. Het belangrijkste is dat je steeds weer opnieuw begint zodat je je weer goed kan voelen.

Je moet actie ondernemen en het weer gaan oppakken. Je interne wereld dialoog is alweer een tijdje bezig. Je reptielen brein vind het erg comfortabel om thuis te blijven en probeert je er van te weerhouden. 

Het weer willen beginnen kost heel veel energie omdat je constant mee bezig bent in je hoofd. Onderneem dus nu actie en stel het niet uit naar het perfecte moment. Hoe langer je wacht hoe moeilijker dat het wordt.

Hier zijn enkele tips die je helpen om je trainingen weer op te pakken:

Stel je verwachtingen bij.

Veel van mijn klanten zijn bang dat ze veel kracht zijn verloren en dat ze het gevoel hebben weer helemaal opnieuw te moeten beginnen. Het is heel normaal dat je eerste paar workouts pittig zullen zijn, maar na een week of 2 weken consistent trainen zal je kracht en conditie weer snel op pijl zijn. 

Bouw je trainingen langzaam op zodat je lichaam weer kan wennen. Niet alleen zorgt het ervoor dat je minder spierpijn krijgt en daardoor niet je volgende training zult missen maar ook omdat dan je training heel voldaan zal aanvoelen.

Zorg voor succes en consistentie door het aantal sets en het gewicht te verlagen. Wees lief voor jezelf en begin rustig.

Doe iets wat je leuk vindt.

Wat vind jij leuk? Misschien dansen, een groepsles of 1-op-1 trainingen? 

Het belangrijkste is dat je begint te bewegen en dat je je er goed bij voelt. 

Vraag een vriend of vriendin om mee te sporten

Het is altijd gemakkelijk om te beginnen als er iemand met je meegaat. De drempel is dan wat lager. Vraag een vriendin of ze mee gaat, al is het beginnen met elke dag een lange wandeling te maken.

Begin klein

Plan niet gelijk 4 trainingen in de week. Begin met 2. Doe dit een aantal weken en bouw het zo verder op.

Het is een valkuil om terug te kijken hoe goed het ging en wat je allemaal kon. Kijk vooruit en pak het stap voor stap weer aan om er weer te komen waar je was. 

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *