Waarom kan ik zoveel eten en toch afvallen?


Een van de vele reacties die ik krijg van klanten als ze een hun voedingsplan ontvangen is; ‘Wow, kan ik echt zoveel eten?”

Ik heb gemerkt dat de meeste mensen die diëten niet genoeg calorieën of macro’s binnen krijgen. Dit heeft meerdere redenen. De grootste reden is dat ze niet beter weten. Je hoort het overal wel; eet minder en beweeg meer. Nu is het in het algemeen wel zo maar vaak wordt het te rigoureus aangepakt.

Een ander reden is ook dat men zo snel mogelijk resultaat wilt zien. Je bent ongeduldig en je wilt zo snel mogelijk resultaat. Hoe handig is zo’n “detoxkuur” wel dan niet waarbij je vrijwel niets mag eten.

Natuurlijk, je ziet snel resultaat, maar zodra je weer normaal gaat eten zullen de kilo’s er weer aan vliegen en misschien er nog wel een paar extra erbij.

Het is een manier die niet lang te volhouden is. Je hebt niet geleerd hoe je kan eten, tegelijkertijd ook nog steeds van het leven kan genieten en toch kan afvallen.

Je moet dus een manier vinden om je “dieet” zo lang mogelijk vol te houden

Stap van de “ik wil zo snel mogelijk resultaat” mentaliteit af.

Dit zorgt er voor dat mensen een mindset creëren dat het consumeren van minder calorieën beter. Ze denken dat ze hun doel dan eerder bereiken.

Dit klopt tot op bepaalde hoogte. Echter zullen ze ontdekken dat deze manier niet is vol te houden en dat het verloren gewicht weer snel terug komt zodra ze stoppen met deze manier van eten.

Het is ook niet gek dat we denken dat deze manier van diëten normaal is. Overal zie je berichten voorbij komen op social media met claims zoals: “Verlies 10 kilo in een paar weken tijd!” 

Het klinkt te mooi om waar te zijn. En dat is het ook.

Goede blijvende resultaten hebben tijd nodig!

Stel naast korte termijn doelen ook lange termijn doelen

Mijn coaching programma zorgt voor lange termijn succes en niet voor snelle zichtbare resultaten.

Iedereen kan zichzelf uithongeren en snel veel gewicht verliezen.
Het doel van mijn coaching is jou te leren hoe je een gebalanceerd voedingspatroon creëert met een goede verdeling van macronutriënten die voor een goede gezondheid en een goede prestatie in de gym zorgen, ongeacht of je vet wilt verbranden of spiermassa wilt opbouwen.

Veel sporten en weinig eten zorgt er voor dat je spiermassa gaat afbreken. Niet zo handig dus
.
Probeer altijd zo veel mogelijk calorieën binnen te krijgen en toch af te vallen. Je hebt dan ook meer ruimte om je calorieën te verlagen wanneer je op een plateau belandt en wanneer je progressie stagneert.

Als je meteen laag in zet heb je geen ruimte meer voor aanpassingen.


Eet meer op trainingsdagen

Als je veel sport is het belangrijk je lichaam te voeden. Dit zorgt er voor dat je spieren niet worden afgebroken, het zorgt er voor dat je lichaam na een training kan herstellen en het zorgt voor voldoende energie voor je volgende training.

De eerste maaltijd na je training is dan ook heel belangrijk. Zorg ervoor dat deze uitgebalanceerd is met voldoende calorieën en een goede verdeling van macronutriënten.

Het is vrij normaal om weinig calorieën te combineren met te veel cardio met als doel het afvallen te versnellen.

Meer betekent niet altijd beter. Hoe meer je sport, hoe meer je moet eten.


Cardio is niet nodig om vet te verbranden.

Cardio is prima voor je conditie maar cardio is absoluut niet nodig om gewicht te verliezen. Dus als je net zoals ik een hekel hebt aan cardio skip deze dan snel. 🙂


Volhouden is de key

Een nog belangrijke reden om zo veel mogelijk calorieën te eten is dat het makkelijk vol te houden moet zijn. Het moet je absoluut geen moeite kosten om je voedingsplan te volgen.

Dat is het allerbeste dieet.

Wil je weten hoeveel calorieën je mag eten? Ik kan je erbij helpen.

Het is geen dieet maar verandering van levensstijl

Een dieet is in vele ogen; “Moeilijk, mag niks meer eten, kan niet meer genieten.”

In mijn coaching is het belangrijk dat 80% uit volwaardige voeding komt en 20% van wat jij lekker vindt. En dat je je totale dagbudget en je macro’s haalt per dag die ik voor je heb opgesteld. 
Dat zijn een van de belangrijke factoren dat je gewicht gaat verliezen of spiermassa gaat opbouwen

Moderatie en Balans

Dit geeft je de flexibiliteit en de vrijheid om te eten wat je lekker vindt. Veel populaire diëten elimineren bepaalde producten omdat ze “slecht” voor je zouden zijn en dat je ze niet meer mag eten als je je doel wilt bereiken.

Alles waar ‘te’ voor staat is niet goed, daarom is balans en moderatie zo belangrijk.

Dus als je voedingspatroon in balans is met gezonde volwaardige producten dan zullen een paar producten die niet zo ‘gezond’ zijn je niet van je doelen afhouden.

Denk aan de 80% / 20% regel.


Eet meer, verlies gewicht

De meeste mensen hebben moeite om aan de calorieën te komen die ik voor ze heb berekend. Ze zeggen geen honger te hebben en vragen zich af of ze echt zoveel moeten eten. Meer eten en toch gewicht verliezen? Dit ligt voor vele buiten hun kader, buiten hun denken.

Als je al een tijdje trackt en steeds lager in calorieën komt als je gewicht verliest zul je ook meer honger ervaren, dat is normaal.
Maar mensen die net beginnen met het coachingstraject zullen absoluut geen honger ervaren en is makkelijk vol te houden voor hen.

Naast bovenstaande redenen van zo veel mogelijk calorieën en toch afvallen vind ik het belangrijk dat je de beste versie van jezelf wordt.

Ik wil dat je gelukkig, gezond bent en geniet van het leven.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *