Weg met de ‘alles of niets’ mindset

Door: Mignon Rutten (Mindgains)

Herken je dat gevoel dat je denkt ‘het maakt toch allemaal niet meer uit’, wanneer je niet hebt kunnen sporten door bijv. een blessure, je een weekje minder gezond hebt gegeten of geleefd? Dit noemen we ook wel de “alles of niets mindset, welke ervoor zorgt dat je dan ook maar alle touwtjes laat vieren en ook helemaal niet meer gezond gaat eten, helemaal niet meer beweegt en ga zo maar door. 

Deze mindset zorgt ervoor dat je niet tevreden kan zijn met een eerste stap. Kleine, eerste stappen zijn binnen deze mindset namelijk niet genoeg. Het ‘alles’ ga je echter nooit in één keer bereiken, dus je snapt wel hoe demotiverend deze mindset kan zijn om uiteindelijk je doelen te bereiken. 

Hoe zet je deze mindset om?

1. Stop met het zoeken naar de quick fix

Het liefst willen we zoveel mogelijk resultaat (lees; een strakker lijf, afvallen, fitter worden) en zo min mogelijk moeite ervoor hoeven doen. Met dit in ons achterhoofd zijn we sneller geneigd te zoeken naar korte termijn oplossingen (zoals crash diëten), ook wel een quick fix genoemd, in plaats van naar een verandering in onze leefstijl. Want dit laatste kost veel meer moeite. 

2. Niet ‘het roer om willen gooien’

Vooral in het nieuwe jaar hebben veel mensen het idee dat ze het roer volledig om moeten gooien. Je wil über-gezond gaan leven, drie keer per week sporten en niet meer snacken. Laat dit nou net het recept zijn voor het omgekeerde. 

Dit is vaak een veel te grote omslag en is niet behapbaar, waardoor het moeilijk is dit te realiseren. Hou het klein voor jezelf. Het doel kan dan gerust zijn gezonder willen leven, maar maak de deelstappen die hiervoor nodig zijn klein en die je wél kan volhouden. 

3. Kleine stapjes zetten

Het gaat dus juist om die kleine stapjes, want die zijn mega betekenisvol. Je herpakken door bijvoorbeeld toch weer elke dag op je werk de trap in plaats van de lift te pakken, geen suiker meer door je koffie doen of een keer de fiets naar je werk te pakken in plaats van de auto. Hier zit je winst!

“Succes is a series of small wins.” 

3. Vier je successen (hoe klein ze ook lijken)

Het betekent niet dat als het een niet is gelukt, de rest er ook niet meer toe doet. Wees trots op de kleine stapjes en successen die je maakt en bereikt. Zolang je hier niet bij stil mag staan van jezelf en niet trots op mag zijn, blijven we een soort ‘rupsjes nooit genoeg’ die maar meer en meer van onszelf eisen. 

Het werkt veel motiverender om blij te mogen zijn dat je inderdaad die suiker uit je koffie hebt geëlimineerd, of deze week lekker bent gaan wandelen ’s avonds na je werk in plaats van direct op de bank te ploffen voor de tv. Je geeft hiermee namelijk een positieve boodschap aan jezelf, wat de stap is naar meer. 

4. Wees niet te streng voor jezelf 

Het is niet alles of niets. Als je tegen jezelf zegt dat je iets niet meer mag (bijvoorbeeld snoepen), dan werkt ons brein helaas zo dat we het alleen maar liever willen en er alleen maar meer op gefocust raken. Je kunt dit vergelijken met tegen een kind zeggen dat hij ergens niet aan mag komen, dit voorwerp wordt dan alleen maar aantrekkelijker om wél aan te zitten. 

Als je wel even de touwtjes hebt laten vieren, betekent dat niet dat het einde zoek is en het nooit meer goed komt. Je komt wel weer back on track, no worries! En onthoud; het is goed om ergens voor te gaan, maar niet ten koste van alles. Het is goed om te blijven luisteren naar wat voor jou goed is en wat jij nodig hebt. 

Over Mignon

Mignon werkt als psycholoog in opleiding tot GZ-psycholoog bij een GGZ-instelling en behandelt onder andere mensen met persoonlijkheidsproblematiek, angststoornissen, depressies en ADHD. Samen met haar vriend runt zij daarnaast haar eigen online platform Mindgains, gericht op mentale en fysieke gezondheid. Mindgains leert je met artikelen stapje voor stapje je onzekerheden te overwinnen, drempels te nemen en beren op de weg te verbannen. Ook schrijft ze blogs voor GZNDenzo

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *